Ilgstošā snigšana atklājusi pilsētas krosoveru trūkumus

ILGSTOŠĀ SNIGŠANA ATKLĀJUSI PILSĒTAS KROSOVERU TRŪKUMUS

Pēc ilgstošās snigšanas pamatīgā sniega kārta šogad kļuvusi par nopietnu pārbaudījumu satiksmes dalībniekiem un dažādiem pilsētas ceļu uzturēšanas dienestiem. Sarežģīti satiksmes apstākļi ātri kliedējuši ilūziju, ka krosovers ar augstāku virsbūvi ļauj izbraukt visur, un autovadītājiem nācās atskārst, ka braukšana pa slidenu ceļa virsmu nav viegla. Daudzi autovadītāji šajā laika periodā ir pārliecinājušies par apvidus automobiļu praktiskumu un drošību, ko sniedz to modernie elektroniskie asistenti.

Daudziem autovadītājiem bija jāpārliecinās, ka tikai pastāvīga pilnpiedziņa, liels virsbūves klīrenss, pašbloķējošais diferenciālis un kvalitatīvas ziemas riepas nodrošina labu saķeri. Ja braucat ar patiesu apvidus automobili, jums nerūp, vai ceļš uz mājām būs atbrīvots no sniega.

Tā kā līdzšinējās ziemas vairāk līdzinājās rudenim vai pavasarim, autovadītāji piemirsa savas prasmes braukšanai pa slidenu ceļa segumu, bet jaunākajiem autovadītājiem šādas iemaņas apgūt nemaz nebija iespēju. Vienīgais glābiņš ir modernie, ar elektroniskajiem asistentiem aprīkotie automobiļi, kas palīdz autovadītājiem izvairīties no kļūdām vai mazināt to riskus.

LIELS NE VIENMĒR IR LABS


Rallijreida sacensību braucējs Antans Juknevičs, kurš rallijā “Dakara 2021” izcīnīja 23. vietu, ikdienā bauda apvidus automobiļa priekšrocības. Viņam ir māja netālu no Lietuvas galvaspilsētas Viļņas, un, lai arī ceļš uz to parasti ir netīrīts, pat pusmetra sniega kārta labam apvidniekam nav šķērslis. Viņš pat pārbrauc pāri stāvam pakalnam pie mājas bez problēmām, bet, ja viņam ir viesi, tiem tas ne vienmēr izdodas.

“Cilvēki ir pārsteigti, jo viņiem šķiet, ka viņu automašīna ir tāda pati kā manējā – abām ir visu riteņu piedziņa. Bet kur tad ir atšķirība?” viņš komentē.

LIELS NE VIENMĒR IR LABS

Juknevičs ievērojis – augot pieprasījumam pēc lielākiem automobiļiem, kompānijas sākušas ražot pilsētas apvidniekus. Šiem auto parasti nav pastāvīgās pilnpiedziņas un ir tikai nedaudz palielināts virsbūves klīrenss, bet tas nenodrošina labu apvidus pārgājību.

“Sarežģītos braukšanas apstākļos ar šādiem automobiļiem kārtīgā ziemā nebūs iespējams nokļūt mājās, ar tādu var iestigt arī dubļos. Rezultātā tie, kuri saprot šo atšķirību, izvēlas patiesu apvidus automobili. Ar tādu modeli kā Defender var aizbraukt tālāk nekā ar jebkuru citu,” norāda bezceļu braukšanas entuziasts.

Tāpat viņš ir pārsteigts par dažu autovadītāju paradumu taupīt naudu uz riepu rēķina. Kā norāda bezceļu sacensību braucējs, pat vislabākais apvidus automobilis ar sliktām riepām nekur netiks. Un nav arī jāpērk visdārgākās riepas – pietiekami izvēlēties vidējās klases.

IESAKA STRĀDĀT AR LĀPSTU


Pēc Jukneviča teiktā, Lietuvā šogad vēl nav bijis tik daudz sniega, lai tāds automobilis kā Defender nespētu kaut kur aizbraukt. Automobiļa pneimatiskā balstiekārta nodrošina komfortablu gaitu, un virsbūves klīrenss sarežģītos braukšanas apstākļos ir palielināms no 218 līdz 291 milimetram.

Lai būtu drošs, ka automobilis izkustēsies no vietas jebkurā situācijā, būtisks raksturlielumus ir griezes moments jeb vilkme. Land Rover, kas pazīstams kā apvidus automobiļu etalons, nodrošina augstu veiktspēju – ne tikai Defender, bet arī Evoque vai Velar.

Kā norāda rallijreida sacīkšu braucējs, tikai lāpsta palīdzēs izbraukt no stāvvietas, ja nav patiesa apvidus automobiļa.

“Automobilis var sākt buksēt vai pat iestigt, tiklīdz uzsākat kustību, un tad situācija kļūs tikai sarežģītāka – vairs nebūs brīvas vietas, un jums būs ar lāpstu jārok vēl vairāk. Tādēļ jau no paša sākuma jāvelta nedaudz vairāk laika, rokot virzienā, kurā plānojat braukt. Ja attīrīsiet vairāk ceļa un uzsāksiet braucienu ar “ieskrējienu”, tad, visticamāk, tiksiet laukā,” pieredzē dalās Juknevičs.

Defender spējas atzinīgi novērtējuši arī autožurnālisti Baltijas valstīs – gan Latvijas, gan Lietuvas konkursā tas kļuva par “Gada apvidus automobili”, bet Igaunijas Gada auto konkursā ieguva otro vietu absolūtajā vērtējumā.

IESAKA STRĀDĀT AR LĀPSTU

NODERĪGAS PALĪGSISTĒMAS


Dakaras rallijreida braucējam patīk jaunais Defender. Šis modelis atbilst gan bezceļu braukšanas entuziastu, gan ikdienas braucēju prasībām. Bezceļu braucēji zina, kā pilnvērtīgi izmantot šādu spēkratu, bet visi pārējie autovadītāji izbaudīs šī modeļa modernās palīgsistēmas uz jebkura ceļa seguma.

“Tās ir ļoti viegli lietot – nospiediet ziemas režīma pogu, tiek palielināts virsbūves klīrenss, aktivizēts diferenciāļa bloķētājs un pretizslīdēšanas sistēmas, kas ļauj turpināt ceļu pilnīgā mierā. Šobrīd ikkatrs zina, kā lietot viedtālruni, līdz ar to nebūs nekādu problēmu arī ar šādu apvidus automobili,” joko Juknevičs.

Land Rover modeļi ir aprīkoti ar Terrain Response sistēmu. Tā ir patentēta tehnoloģija, kas ļauj autovadītājam izvēlēties braukšanas režīmu atbilstīgi ceļa segumam. Jaunās paaudzes Terrain Response 2 sistēma automātiski aktivizē būtiskākos parametrus, ņemot vērā braukšanas apstākļus.

Autovadītājs var izvēlēties noteiktu režīmu, un, kad ir aktivizēta, piemēram, sniega braukšanas programma, kalna nogāzes leņķis, saķeres koeficients, āra temperatūra un citi indikatori tiek ņemti vērā, lai automobiļa elektronika nodrošinātu optimālu saķeri pat uz visekstrēmākā ceļa seguma.

Dažādās situācijās Defender apvidniekam palīdz arī ClearSight Ground View tehnoloģija, kas centrālajā ekrānā parāda, kas atrodas priekšējos riteņu ceļā. Būtībā šī sistēma ļauj “redzēt” cauri motora pārsegam, līdz ar to bez izkāpšanas no automobiļa ir iespējams droši apbraukt šķēršļus vai bez bažām automobili novietot stāvvietā.

NODERĪGAS PALĪGSISTĒMAS

KATRS IZVĒLAS SAVU ĀTRUMU


Ceļiem nonākot zem sniega un ledus kārtas, autovadītājiem ir jākoriģē gan braukšanas temps, gans stils. Kā norāda Drošas braukšanas skolas (DBS) vadītājs un autošosejas meistars Jānis Vanks, zemas saķeres gadījumā buksēšanu, slīdēšanu un sagriešanos var izraisīt pārlieku straujš paātrinājums un citi asi manevri.

“Jācenšas paredzēt iespējamos pavērsienus un, piemēram, jāskatās tālāk uz priekšu nekā normālos apstākļos. Ja jau esat situācijā, kad jāizvairās no šķēršļa, darbībām jābūt mērenām – negrieziet stūri pārāk strauji vai pārlieku lielā leņķī un pārāk stipri nespiediet gāzes pedāli,” iesaka eksperts.

Pēc viņa vārdiem, uz slidena ceļa seguma jābrauc ar tādu ātrumu, kas pašam autovadītājam neizraisa stresu. Drošas braukšanas eksperts iesaka uzmanīgi sekot satiksmes situācijai, taču nepievērst pārlieku vērību apkārtējiem, kuri varbūt vēlētos braukt ātrāk, – viņu pašpārliecinātība ne vienmēr atbilst viņu patiesajām spējām.

“Braukšanas ātruma ierobežojuma zīmes norāda attiecīgajā ceļa posmā pieļaujamo maksimālo ātrumu, bet ne vienmēr tas var būt piemērotākais konkrētajai dienai un tās braukšanas apstākļiem. Šādā ziemā ir jāaizmirst ierastie paradumi, jo situācija ir pilnīgi citāda,” norāda J. Vanks.

Baltijas čempionam autošosejā ir pieredze ar visdažādākajiem automobiļiem, sākot no pavisam vienkāršiem braucamajiem bez elektroniskajiem palīgiem un beidzot ar lieljaudas spēkratiem, kuriem ir viss modernais drošības arsenāls.

“Elektronika palīdz, un es teiktu, ka bez tās moderno automobili savaldīt reizēm nebūtu vienkārši. Jo viedāks auto, jo vieglāka dzīve tā vadītājam, pat ja tas ir pieredzējis braucējs. Vienlaikus nevajag palīgsistēmas uzskatīt par absolūtu drošības garantu – atbildīgam autovadītājam ir jādomā arī par braukšanas prasmēm. Vislabāk tās regulāri atsvaidzināt un uzlabot – tam ir pieejamas gan drošas vietas, gan padomdevēji,” rezumē DBS speciālists.