Sacīkšu braucēja Karoļa Raiša neparastais ceļojums uz Zviedriju pēc leģendāra Land Rover Defender

Land Rover Defender

Jūnija pēcpusdiena Viļņā. Iekāpuši tumšā apvidus auto, divi draugi uzpilda degvielu un dodas Klaipēdas virzienā. Pie stūres sēž pieredzējušais lietuviešu sacīkšu braucējs, Land Rover instruktors Karolis Raišis. Neliels mantu maiss un kafijas termoss, šķiet, liecina par parastu nedēļas nogales ceļojumu. Tomēr šis ceļojums nav parasts. Jaunais Defender velk piekabi automašīnu pārvadāšanai: pazīstamais autosportists dodas uz Zviedriju pēc SUV, kuru viņš bija meklējis, bērnības sapņu vadīts.


Transportlīdzeklis, kas zviedra Andreasa garāžā gaida savu jauno īpašnieku, ir ikoniskais un harizmātiskais modernā Defender priekštecis, piedzīvojumu meklētāju, bezceļu iekarotāju un pētnieku tuvs sabiedrotais. Tā nav tikai automašīna; tā ir leģenda uz riteņiem. Kopš 1948. gada Land Rover Defender bijuši sastopami uz ceļa un bezceļā pat vistālākajos pasaules nostūros. Tie piedalījušies gan zinātniskās ekspedīcijās un slavenajās “Camel Trophy” bezceļu sacensībās, gan vienkārši kalpojuši romantiķiem, kurus dzen slāpes pēc piedzīvojumiem. To vidū bija arī Oksfordas un Kembridžas studentu ekipāžas, kas pagājušā gadsimta vidū mēroja gandrīz 30 000 kilometrus tālu ceļu no Londonas uz Singapūru.


Būdami izturīgi un spēcīgi, un spējot pārliecinoši braukt gan smiltīs, gan pa akmeņiem, gan jebkuru citu segumu, 4x4 priekšteči piesaista Holivudas zvaigžņu uzmanību, ne reizi vien ir izglābuši Džeimsu Bondu, un bija karalienes Elizabetes II mīļākie auto visā viņas mūža garumā. Sarkanā Krusta humānās misijas neaprobežojas tikai ar apvidus automašīnām, kuras tiek dēvētas par bezceļu karaļiem. Bet mūsdienu bezceļa entuziastiem, tai skaitā arī Karolim Raišim, Land Rover Defender ir vienkārši moderns inženierijas brīnums, spēka un izsmalcinātības kombinācija, kas bez piepūles pārvar visus šķēršļus un sniedz vadītājam neticamu braukšanas komfortu uz lielceļiem un pilsētās.

Bērnībā žurnālos redzēts Land Rover Defender kļūst par taustāmu realitāti

Bērnībā žurnālos redzēts Land Rover Defender kļūst par taustāmu realitāti

“Mana ikdiena ir sporta automašīnas, bet mani nerimstoši piesaista jebkas, kam ir dziļas saknes, ko pavada leģenda. Kam ir vēsture. Jau bērnībā šķirstīju vecus žurnālus un redzēju automašīnas, kas aprīkotas ar jumta bagāžniekiem, kanoe laivām un velosipēdiem. Pilnīgi identisku SUV rindas, kas ir gatavas ceļojumiem uz vietām, kur cilvēks nav spēris kāju. Šie attēli iespiedās tik dziļi manā apziņā, ka man kā pieaugušajam allaž ir bijusi pulsējoša vēlme mesties piedzīvojumos. Vienmēr esmu vēlējies izbraukt pasaules bezceļus. Tāpēc sadarbība ar leģendāro britu automašīnu ražotāju kļuva par lielisku iespēju nopūst putekļus no sena sapņa,” stāsta Karolis Raišis, vienīgais sertificētais Land Rover instruktors Baltijas valstīs.


Šī gada Dakāras rallijreidā viņš brauca ar apvidus auto Defender 130, vedot sacīkšu korespondentu. Viņš atzīst, ka šī pieredze ne tikai atklāja šī transportlīdzekļa neticamās tehniskās iespējas, bet arī iedvesmoja viņu sasniegt vairāk. Bija tā, it kā atdzīvotos visi bērnības žurnālu attēli; vienīgi šoreiz pie leģendas stūres, cīnāmies ar Dakāras smiltīm, Karolis Raišis jau redzēja sevi. Kad pieredzējušais autošosejas un rallija pilots sāka domāt par transportlīdzekli, kas ļautu realizēt viņa ilgas pēc piedzīvojumiem, attaisnotu viņa aizraušanos ar britu automašīnām un nodrošinātu sacīkšu adrenalīna pieplūdumu, viņš atklāja, ka pašā pirmajā Parīzes–Dakāras rallijreidā 1979. gadā piedalījās arī Land Rover Series III – simbols bezceļu braukšanas entuziastiem visā pasaulē. “Šī atziņa man savienoja visus punktus. Sapratu, ka man ir vajadzīgs šis konkrētais modelis, jo tas lieliski saskan ar manu vēlmi saplūst ar vēsturi un to, kas es esmu šodien,” stāsta sacīkšu braucējs.


Tagad viņš ir ceļā pēc sava leģendārā transportlīdzekļa. To viņš pamanīja sludinājumā un iegādājās, pat neapskatot, jo patraucēja negaidīti apstākļi. Un iemaksu viņš nodeva draugam. “Tev tas patiks,” viņš pēc automobiļa apskates lakoniski paziņoja Karolim. 1978. gada Defender pieder kādam vecāka gadagājuma zviedram, kurš vairākus mēnešus pacietīgi gaida lietuvieti. Šāds auto ir īsta pagātnes liecība, taču viņš pat nedomāja par pirkuma transportēšanu ar auto pārvadātājiem. “Mani neinteresē metāla masa, es pērku vēsturi. Es gribu būt daļa no tās vēstures,” skaidro Karolis Raišis.


Savā ceļojumā viņš devās ar jaunākās paaudzes Land Rover Defender – auto, kura tehniskos parametrus un braukšanas komfortu viņš zina kā savus piecus pirkstus, taču to vēl nav pārbaudījis garās distancēs. Turklāt, kā saka Karolis, vai piekabes vilkšanai var būt kas labāks par ikonisku modeli? Vēsture un mūsdienu inovācijas. Leģenda un tās iemiesojums. Priekštecis un jaunākais pēcnācējs. Perfekti.


“Mūsdienīgais Defender nav tikai ideāls transportlīdzeklis šādiem braucieniem. Arī man, kam vizuālie un stāstu savienojumi ir ļoti svarīgi, šis divu automašīnu tandēms nozīmē ļoti daudz. Braukšana ar Defender un tā priekšteci bija māksla, performance, piedzīvojumu un jaunu paziņu ģenerators, kas piesaistīja visu apkārtējo skatienus,” pēc atgriešanās stāsta Karolis Raišis.

Karoļa Raiša nepārspējams ceļojums ar Defender pēc Defender

Karoļa Raiša nepārspējams ceļojums ar Defender pēc Defender

Draugs, kurš pirmais apskatīja pērkamo auto, uzreiz brīdināja: lai līdz tam tiktu, būs nepieciešams Land Rover, jo pārdevējs dzīvo nomaļā Zviedrijas vietā ar neasfaltētiem ceļiem.


3 litru, 6 cilindru, 250 ZS Defender 250 ar uzdevumu tika galā nevainojami. Piekabi, gan tukšu, gan piekrautu, tas vilka bez piepūles – faktiski likās, ka tai nav svara. “Ražotāja izkoptā vilkšanas sistēma darbojās teicami. Auto var vilkt līdz 3,5 tonnām, un tas to dara absolūti perfekti, turklāt mums pat nebija jaudīgākā Defender versija,” stāsta pieredzējušais lietuviešu autosportists Karolis Raišis.


“Vienkārša braukšanas prieka vadīti, atceļā ar kolēģi nolēmām pagarināt savu ceļojumu pa Zviedrijas kalniem un pakalniem, izpētīt bezceļu takas un mazpilsētas. Mēs piedzīvojām nejaušas sakritības un tikšanās: piemēram, mēs satikām mākslas galerijas īpašnieci, kura ar vīru bija daudz ceļojusi pa Āfriku, izmantojot Defender “universāli” – vēl vienu vēsturisku modeļa variantu. Kad cilvēki jūs redz braucam ar jauno Land Rover Defender, aiz tā velkot klasisko modeli, tas rada daudz savienojumu. Braucot pa Zviedriju, gaidot prāmi un atgriežoties Lietuvā, saņēmu daudz sirsnīgu skatienu, ziņu un sveicienu ar gaismas signāliem. Tā bija patiesi brīnišķīga sajūta,” smaida Karolis Raišis.


Autosportists neslēpj – tas bija tīri emocionāls pirkums, tāpēc var teikt, ka viņš metās nezināmajā. Pa telefonu pārmijis vien dažas frāzes ar pārdevēju un neuzdodot tos tūkstoš jautājumus, ko parasti bija uzdevis, kad iegādājās citas automašīnas, viņš devās pēc sava sapņa. Viņš pat nezināja, vai tas neizjuks. Karoļa Raiša šaubas izgaisa, tiklīdz viņš iegriezās Andreasa piebraucamajā ceļā. “Kad pie mājas ieraudzīju visam vienmēr gatavo Discovery, ikdienas Range Rover Evoque, garāžā gādīgi novietoto vēsturisko auto un iepazinies ar saimnieka kaķi vārdā Rovers, kas draudzīgi locījās gar manām kājām, es sapratu – esmu nonācis īstajā vietā,” smaidot saka autosportists.


Drīz vien kļuva skaidrs, ka nevarēju gaidīt vairāk. Andreass, dedzīgs šīs britu markas fans, savai mīļotajai automašīnai nemeklēja vienkāršu pircēju; viņš vēlējās, lai transportlīdzeklis nonāk zinātāja rokās. Kopā ar sievu Mariju, kura viesmīlīgi uzņēma lietuviešus, viņi tajās nodeva ne tikai jūraszilo auto, bet arī tā neticamo vēsturi.


“Pirms nonākšanas šai ģimenē automobilis piederēja kādai nelielai Zviedrijas pilsētiņas pašvaldībai, bet vēlāk to izmantoja kāds zemnieks. Andreass to iegādājās ar mērķi atjaunot ikdienas lietošanai, taču negaidītas veselības un finansiālas problēmas ieceres piespieda mainīt. Mašīnu nācās pārdot, un to nopirka mednieks. Redzot, ka viņas vīrs ļoti pārdzīvo, Marija, lai arī tobrīd bija vienīgā ģimenes apgādniece, nolēma veikt drosmīgu pirkumu – viņi nopirka Land Rover Discovery, to dāsni aprīkoja un sāka ceļot. Pāris uzskata, ka šis lēmums ģimeni atkal nostādīja uz kājām: slimības atkāpās, ienākumi un dzīvesprieks atgriezās, un kādā nedēļas nogalē, pārlūkojot laikrakstu, viņi liktenīgi pamanīja kādas automašīnas pārdošanas sludinājumu.


Fotoattēlā bija tas pats Defender, kuru viņi iepriekš bija pārdevuši medniekam. Viņi momentā sakravāja mantas un devās to atgūt. Automobilis viņiem kalpoja vēl daudzus gadus, un šodien, lai arī nav ideālā stāvoklī, tas joprojām darbojas,” ar entuziasmu stāsta Karolis Raišis.


Aizraujošā aina ar veterānu uz Land Rover Defender vilktās piekabes piesaistīja ikviena uzmanību.


“Es no tās ikoniskās ainas nevarēju atraut acis. Kāds piebilda – it kā mazdēls vestu savu vectēvu apskatīt pasauli. Patiešām aizkustinoši. Es zinu daudzus stāstus par šo automašīnu episko dizainu, un tagad man bija iespēja pašam pārliecināties, cik daudz neticamu dizaina elementu ir pārmantojis modernais Defender. Alumīnija virsbūve, gaismas uz spārniem, lodziņi jumtā, iegareni logi, kas uzlabo redzamību asos kalnu pagriezienos. Leģendāra pagātne, kas atradusi savu vietu jauno tehnoloģiju laikmetā,” sajūsmināts saka Karolis.


Jaunajā Land Rover Defender ir saglabātas arī visas bezceļa funkcijas, ar kurām šie SUV vienmēr bijuši pazīstami un kuras mūsdienās reti kurš ražotājs iekļauj savos modeļos. Piemēram, īsta SUV svarīgākie atribūti ir papildu transmisijas mehānisms, ko sauc vienkārši par reduktoru, un starpasu bloķētājs. Atšķiras tikai to vadība: vecajā modelī bija sarežģīta sviru sistēma, bet jaunajā – pietiek ar vienas pogas nospiešanu. Mūsdienu Defender no tā priekšgājējiem atšķir komforts, jo ilgu laiku šīs automašīnas bija funkcionalitātes šedevri, kas bija nepārspējami izturības ziņā. Ne leģendārā caurbraucamība, ne praktiskums nekur nav zuduši, taču šodien tiem vēl lielāku spēku piešķir inovācijas un tehnoloģijas, bez kurām luksusa auto nav iedomājams. Lai braukšanas komfortu paceltu jaunā līmenī, tika pieņemts lēmums atteikties no rāmja konstrukcijas, kas bija visu priekšgājēju pamatā.

Leģendas cienīgs sapnis – vēsturiskajam Defender parādīt tā dzimteni

Leģendas cienīgs sapnis – vēsturiskajam Defender parādīt tā dzimteni

Karolis Raišis, kurš daudz laika pavada ceļā un ne reizi vien uz sacensībām savas sporta mašīnas vedis pats, apliecina, ka šis brauciens bijis kā relaksējoša atpūta: nekādu neērtību, un iespaidi – ārkārtēji.


“Man ļoti patika mašīnas divējādā daba, jo tā man aiztaupa diskomfortu, kas raksturīgs veciem auto (lai gan es tos dievinu). Ar jauno Defender jūs velkat žilbinošu ikonu un vienlaikus braucat absolūtā komfortā. Šī kombinācija ir brīnišķīga un skats – elpu aizraujošs. Tā ir ideāla forma; es tā varētu braukt visu atlikušo mūžu, pirkumam vienmēr paliekot uz piekabes,” atzīst lietuviešu autosportists.


Tai pašā laikā Karolis atzīst, ka viņam ir vēl viens grandiozs sapnis: vēsturisko auto nogādāt atpakaļ tā dzimtenē. Navigējot bezceļā, virzoties uz mērķi vissarežģītākajos apstākļos, laužoties cauri smilšu, putekļu un piedzīvojumu mākonim. Tāpēc, visticamāk, pieredzējušam autobraucējam un apvidus leģendai, kas tagad ieripojusi piektajā desmitgadē, priekšā stāv viņu tandēmam atbilstošs piedzīvojums – izaicinājums Dakāras kāpās.


Lai iepazītu visas Land Rover Defender versijas un personīgi piedzīvotu bezceļa, ceļojumu un atklājumu leģendu, kuru progresīvās tehnoloģijas pārvērš mūsdienīgā, spēcīgā un izsmalcinātā manifestācijā uz riteņiem, Karolis Raišis Jūs aicina doties uz oficiālā pārstāvja salonu – NOSAUKUMS / ADRESE / KONTAKTI