Viena no vissvarīgākajām pircēju grupām, kurai cenšas izpatikt gandrīz visi autoražotāji, ir ģimenes. Izvēles iespēju nudien netrūkst – no kompaktiem universāļiem līdz septiņvietīgiem SUV. Taču piedāvājums sarūk, ja kritēriju sarakstam pievieno specifiskas prasības, piemēram, “auto jāspēj piebraukt mūsu lauku sētai pa apvedceļu”.
Mūsdienās ir palicis pavisam nedaudz tādu SUV tipa automobiļu, kas spēj pārvarēt grūti izbraucamas vietas, nodrošināt ikdienas gaitas pilsētā un būt labs partneris tālākos ceļojumos. Tādēļ nav nekāds brīnums, ka jaunais Defender, kas pēc četrus gadus ilgušas izstrādes pērn nonāca tirdzniecībā, izraisījis neviltotu pārsteigumu.
“Bezceļu tehnikas standarts”, “leģenda”, “neiznīcināms automobilis” – šādi Defender veltīti epiteti kopš ražošanas uzsākšanas 1948. gada nākuši no visattālākajiem pasaules nostūriem: džungļiem, tuksnešiem un karstajiem punktiem, kur bija iesaistīta britu armija. Tomēr Land Rover jau bija ko piedāvāt arī tiem, kuri meklēja ģimenes automašīnu, tāpēc lēmums jaunā Defender koncepciju pavērst šajā virzienā daudziem bija neviltots pārsteigums.
Askētiskais auto, kas bija slavens ar savu spartiskumu, šaurā praktiskā pielietojuma dēļ nevairoja vēlmi doties garos braucienos, un tā pēctecis veidots, sekojot pavisam citam redzējumam – tam bija jākļūst par SUV, kas spēj braukt bezceļā, jābūt praktiskam, komfortablam un piemērotam ilgiem ģimenes braucieniem. Pēc automašīnu pazinēju domām, tieši šis konceptuālais pavērsiens leģendārajam apvidniekam ļāvis saglabāt vecās spējas un, no otras puses, padarījis atbilstošu mūsdienu prasībām.
“Salīdzinot ar senci, kura izgatavošanā, varu saderēt, tika izmantots ne viens vien āmura sitiens, jaunais Defender iemieso milzīgu progresa lēcienu. Nedaudz pārspīlējot, mēs te raugāmies uz VEF I-11 lidaparātu un Īlona Maska Space X,” saka ilggadējais Latvijas gada auto žūrijas biedrs un TVNET auto redaktors Ingars Tenis.
Kopš pirmās tikšanās ar autopasaules profesionāļiem jaunais Defender ir saņēmis daudzus pozitīvus novērtējumus, kā arī atzinību par spēju ar precīzu “sitienu” atgriezties pasaules labāko desmitniekā. Izņēmums nebija arī Baltijas valstis, kur apvidus auto ieguva ekspertu simpātijas un Latvijā un Lietuvā izpelnījās “Gada apvidus auto” titulu, savukārt balsojumā Igaunijā ieņēma otro vietu kopvērtējumā. Defender izcīnīja arī “Top Gear” gada auto balvu – prestižu atzinību, ko novērtē visā pasaulē.
I. Tenis norāda, ka pats svarīgākais solis Defender evolūcijā bija atteikšanās no rāmja konstrukcijas, tā vietā izvēloties stingru, izturīgu nesošo alumīnija virsbūvi un visu riteņu neatkarīgo balstiekārtu. Tas atraisīja inženieru rokas un ļāva izstrādāt nesalīdzināmi komfortablāk strādājošu piekari. Automašīna ir būvēta uz D7 platformas, kas sevi jau apliecinājusi citos koncerna modeļos, taču vairāku specifisku uzlabojumu dēļ tai ir piešķirts savs atsevišķais indekss – D7x.
“X” šeit nācis no vārda “ekstrēms”, jo inženieri konstrukcijā ir ielikuši tik lielu noturība pret vērpi, ka Defender ir visu laiku stingrākā Land Rover virsbūve,” skaidro I. Tenis.
TVNET redaktors norāda, ka, neskaitot dažas demonstratīvi izvietotas skrūves, jaunajā Defender vairs nav ne vēsts no spartiskuma un askēzes, tieši otrādi – tas ir lepns auto.
Antans Juknevičs, sacīkšu braucējs un vairākkārtējs Dakaras rallijreida dalībnieks, atzīst, ka uz viņu vislielāko iespaidu atstājušas tieši šīs izmaiņas. Pēc A. Jukneviča domām, pilnvērtīgam apvidus auto ir jāspēj savu varējumu apliecināt ne tikai smagos braukšanas apstākļos, bet arī pilsētā un garos braucienos. Tas ir svarīgs aspekts, jo SUV īpašniekam nav nepieciešams iegādāties atsevišķas automašīnas dažādām dzīves situācijām.
“Manuprāt, ģimenes braucieniem no svara ir trīs lietas. Pirmkārt, cik mantu varat paņemt līdzi – vai auto ir pietiekami ietilpīgs? Otrkārt, braucot garus gabalus, ļoti svarīgs ir komforts. Un, treškārt, nevajag par zemu novērtēt īstas bezceļa spējas. Jo tas nozīmē, ka ar auto varēs braukt ne tikai pa šosejām, bet arī pa lauku ceļiem un sasniegt teju jebkuru mērķi. Defender uz visiem trim jautājumiem deva apstiprinošas atbildes,” iespaidos dalās Dakaras speciālists.
Latvijas gada auto žūrijas biedrs un Delfi Auto redaktors Raimonds Zandovskis joko, ka jaunais modelis beidzot ir kļuvis piemērots ne tikai traku nomadu piedzīvojumiem, bet arī ikdienas lietošanai.
“Automobilis ir ērts, kluss, ļoti plašs un tajā ir daudz modernu gadžetu. Pats pārsteidzošākais ir tas, kā inženieriem izdevies Defender apveltīt ar augstas klases automobiļa gaitas īpašībām un luksusa sajūtu, vienlaikus nezaudējot robusto stilu,” iespaidos Gada auto pārstāvis.
Jaunajam Defender ir pieejams 10 vai 11,4 collu ekrāns un Pivi Pro multivides sistēma, kas ļauj bezvadu režīmā lejupielādēt programmatūras atjauninājumus un izmantot interneta bezvadu piekļuves punktu. Modelim ir Meridian audio sistēma ar 10 vai 14 skaļruņiem, digitāls instrumentu panelis, kā arī projekcijas ekrāns.
R. Zandovskis norāda, ka visdramatiskākās pārmaiņas ir notikušas komforta jomā. “To pat īsti nevar salīdzināt. Tagad Defender līdzinās luksusa automašīnai, nevis traktoram. Vecajai mašīnai nebija pat tik pašsaprotamas lietas kā automātiskā pārnesumkārba. Tagad jebkura dzinēja jauda ir pietiekama, lai droši brauktu pa ātrgaitas šoseju, un adaptīvā šasija ļauj auto vadīt dinamiski, kamēr ar veco auto reizēm likās, ka tas līkumos apgāzīsies,” komentē Delfi Auto redaktors.
Pēc A. Jukneviča domām, ceļošanas komfortu nosaka ne tikai labas gaitas īpašības vai bagātīgs elektronisko palīgu klāsts, bet arī funkcionalitātes vīzija. “Šai automašīnai ir vairāki luksusa atribūti, taču vēl vairāk man patīk tas, cik rūpīgi ir plānota telpa – tās ir daudz gan braucējiem, gan bagāžai, un, esot ceļā, jūs šajā mašīnā nekad nejutīsities saspiesti,” norāda autosportists.
Defender ir ieguvis autoritatīvās drošības organizācijas Euro NCAP maksimālo novērtējumu – piecas zvaigznes. Modeļa standartaprīkojumā ir iekļauta automātiskās avārijas bremzēšanas sistēma ar gājēju noteikšanas funkciju un braukšanas joslas pamešanas brīdinājums ar trajektorijas korekciju. Cits tehniskās inovācijas piemērs – uzlādējamais hibrīds – palīdz taupīt degvielu un braukt vidi saudzējošākā veidā.
R. Zandovskis pievērš uzmanību vēl kādam aspektam. “Bezceļā jaunais automobilis ir pārāks par priekšgājēju ne tikai ar daudz modernākiem mezgliem un labāku ģeometriju. Tam ir ļoti gudra vadības elektronika, kas pārņem lielu daļu vadītāja darba. Tas dod pārliecību un stipri vairo psiholoģisko komfortu. Vadītājs var būt drošs, ka Defender viņam palīdzēs tikt cauri gan pielijušai meža stigai, gan vienā mierā pārvarēt slikta ceļa posmu.”